جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: بشر در یکی از مساعدترین برهه‌های تاریخی از نظر رفاه اقتصادی و اجتماعی به سر می‌برد، اما فقر همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

در سال 2007،  ارزش مجموع تولید اقتصاد جهان به 60 تریلیون دلار رسید،  در حالی که هر شب 800 میلیون نفر در سراسر جهان گرسنه سر به بالین می‌گذارند و یک میلیارد نفر با کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند.

به گزارش آی پی اس،  رونق اقتصادی جهان سبب شده است که هر دو روز یک نفر به باشگاه میلیاردرهای جهان اضافه شود،  به‌طوری که به نوشته نشریه فوربز اکنون 1125 نفر در جهان میلیاردر هستند. این رقم در سال 2007،  فقط 179 نفر بود.

میلیاردرهای جدید نه از کشورهای ثروتمند مانند ایالات متحده،  ژاپن و آلمان بلکه از کشورهای در حال توسعه مانند مصر،  نیجریه،  اندونزی،  مالزی،  برزیل،  چین،  مکزیک،  هند و ونزوئلا سر بلند می‌کنند.

کول چاندرا گاوتام قائم مقام رئیس یونیسف اخیراً در اجلاسی در ژاپن اعلام کرد هر سال حدود 10 میلیون کودک بر اثر عوامل قابل پیشگیری ناشی از فقر جان خود را از دست می‌‌دهند.

وی افزود فقر باعث می‌شود 93‌میلیون کودک که بیشترشان دختر هستند،  از رفتن به دبستان بازبمانند و تعداد قابل ملاحظه‌ای در برخی مشاغل خطرناک مشغول به کار شوند. گاوتام خاطرنشان کرد: افزایش اخیر بهای سوخت و خواربار باعث تشدید فقر و بدتر شدن شرایط زندگی کودکان فقیر خواهد شد.

آمار سازمان ملل نشان می‌دهد در سراسر جهان 600 میلیون نفر کودک در فقر مطلق زندگی می‌کنند. در چارچوب یکی از اهداف توسعه هزاره سازمان ملل،  میزان فقر شدید باید تا سال 2015 به میزان 50 درصد کاهش یابد.

کارشناسان می‌گویند در شرایط نابرابری شدید اقتصادی،  کودکان از ضروریات ابتدایی مانند غذای کافی و تحصیل  محرومند.با این حال تصویر موجود از وضعیت اجتماعی جهان به این اندازه تیره نیست.

هر چه باشد،  دستاوردهای حاصله در خلال نیم قرن گذشته برای بهبود کیفیت زندگی کودکان چه بسا از 5  قرن گذشته بیشتر بوده است. در 50 سال اخیر،  بیش از یک میلیارد نفر فقط در آسیا از مدار فقر خارج شده‌اند. 400

میلیون نفر از این تعداد در چین زندگی می‌کنند. هند نیز به سرعت در این مسیر حرکت می‌کند. در کره جنوبی،  درآمد سالیانه از 100 دلار به 17 هزار دلار در سال رسیده است. در نتیجه،  میزان مرگ و میر کودکان از سال 1960،  60 درصد کاهش یافته و به زیر 10 میلیون نفر در سال رسیده است.

ظرفیت‌های ایجاد شده در زمینه مخابرات سبب شده تا علم و فناوری در اختیار فقرا در دوردست‌ترین نقاط جهان برسد. اما متأسفانه یک میلیارد نفر که عمدتاً در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا زندگی می‌کنند،  از برخورداری کامل از این دستاوردها محروم هستند. جنگ‌های داخلی و نزاع و بیماری همه‌گیر ایدز ساختار اجتماعی و اقتصادی را در بسیاری از کشورهای آفریقایی تضعیف کرده است.

کد خبر 53589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز